onsdag 30 september 2009

Nu är snart måttet rågat i Slottsparken!

År 2005 visade en utredning olika sätt att rusta upp och permanenta Slottsparksskolan som en skola med 8 klasser. Jag var själv barn- och grundskolenämndens ordförande. Den paviljong som finns i närliggande park har ett tillfälligt bygglov (10 år) som inte kan förlängas. Så långt var allt klart redan 2005.

Vintern 2007 beslöt plötsligt Täbymoderaterna att skolan skulle byggas om till förskola och att en ny skola skulle byggas på Näsa ängs tennisbanor. Vem som helst kunde förstå att så skulle det inte bli och efter mycken vånda och möda backade moderaterna. Vi, alltså fp, sade redan då att antalet förskoleplatser i området inte var något större problem och att det var viktigare att bygga om och rusta skolan.

I våras gavs ett bygglov för en paviljong på skolans tomt. Folkpartiet förordade en mer estetisk lösning, men bra att något händer hur som helst. Sedan dess har det varit helt tyst. På en fråga från mig i fullmäktige tillstod Sofia Paulsson (M) att byggnaden skulle vara skola för de yngsta även i fortsättningen (alltså inte förskola) men att det var oklart för hur många. Elevprognoserna måste studeras och en skola med ledig kapacitet, Näsbyparksskolan, finns i närheten.

Även om barnkullarna i närområdet växlar så söker sig fler från närliggande områden till Slottsparksskolan. Om all tveksamhet läggs åt sidan kommer det solklart att finnas två klasser per år i skolan. Denna höst togs bara en klass in och resten av eleverna hamnade i Norskolan. När inga beslut kan tas under fyra års tid ökar misstänksamhet och rykten. När besked inte ges anar många en dold agenda. Skolrådet har tvingat fram något slags besked från nämndmötet den 15 oktober. Många väntar med spänning.

1 kommentar:

  1. Ifall beslut den 15 oktober blir något annat än en skola för 8 klasser på Slottsparksskolan är det under all kritik. Sofia Paulsson m fl har vid ett flertal tillfällen sagt/lovat att Slottsparksskolan kommer att fortsätta vara en skola med 8 klasser.

    Vi är många föräldrar/invånare/väljare (kanske bara spelar roll valår!?) som har lagt ned mycket tid och kraft på dessa diskussioner. Om det visar sig att det redan från början varit en omöjlig uppgift för oss då politikerna (läs Sofia Paulsson och Leif Gripestam) bestämt sig långt tidigare, men ej vågat stå för sitt beslut och argumentera för detta ÄR DET ETT HÅN MOT OSS SOM MEDMÄNNISKOR OCH VÄLJARE!!

    Jag måste erkänna att jag under alla år röstat på Moderaterna till riksdag, landsting och kommun. En sak är säker, ifall mina farhågor besannas, kommer jag inte att rösta på Moderaterna i kommunalvalet 2010. Jag kommer då givetvis också att överväga mina röster i övriga val, då jag antar att Täbys moderater har stöd hos ledande Moderater i Landsting och Riksdag. Jag kommer också att aktivt påminna andra väljare om den processen vi har upplevt kring Slottsparksskolan.

    Skolan är viktig, och den har definitivt sitt berättigande, men ur ett demokratiskt perspektiv är det en liten fråga. Folkvalda får under inga omständigheter bete sig som de moderata politikerna gjort i detta fall.

    Skulle vara intressant att höra bl a Statsministerns samt Filippa Reinfeldts åsikter om den människosyn (noll respekt för oss väljare samt för vår tid och vårt engagemang) som jag tycker Täbys ledande moderater verkar ha. Är dessa personer goda förebilder för vilka som ska styra Sveriges moderatledda kommuner?

    Moderat väljare och skattebetalare i Täby

    SvaraRadera