tisdag 6 oktober 2009

Helt ny inriktning för RUFS 2010

I den nya versionen av RUFS (Regional Utvecklingsplan för Stockholmsregionen) anges två alternativ för Stockholm Nordosts befolkningsökning fram till år 2030; 15 000 eller 50 000 invånare. Regionplanenämnden har efter samråd uppdaterat och reviderat planeringen för länet och för våra sex kommuner. I de nya handlingarna ska Täby i alternativ låg ha 63 000 invånare år 2030 och i alternativ hög 70 000.

Detta är något helt annat än vad som framkom för 9 år sedan. Då lovade landshövdingen kraftigt utbyggd kollektivtrafik om kommunerna byggde massor med bostäder. Visionen om 100 000 nya invånare i sex kommuner och pendeltåget Roslagspilen föddes. Täbys uttalade mål blev 80 000 invånare år 2030.

Nu står det klart att en järnvägsutredning ska göras fram emot 2020. Frågan är om kollektivtrafiken bäst byggs ut med en förlängning av tunnelbanan, av pendeltåget Roslagspilen eller av Roslagsbanan. Tyvärr finns det inga garantier för något. En befolkningsökning till 300 000 invånare i Stockholm Nordost förutsätter kraftigt utbyggd och förbättrad kollektivtrafik! Och planeringen måste ske parallellt!

Onsdag den 7 oktober ska kommunerna svara på utställningshandlingarna från Regionplanenämnden. Moderater och socialdemokrater kommer säkert att hålla fast vid planerna från år 2000 och protestera mot den nya inriktningen. Tanken är att om vi bygger tätt och mycket och planerar ännu mer så kommer staten att tvingas bygga ut kollektivtrafiken.

Folkpartiet ser varken exakta årtal eller exakt planering av invånarantalet som något nödvändigt. Vi bejakar tillväxt och utveckling men verkligheten och den framtida livsmiljön måste vara utgångspunkten. I detta läge, om valet enbart står mellan de två alternativen i utställningsförslaget, så blir det 70 000 invånare, alltså alternativ hög. I verkligheten, alltså om 21 år, kommer det att finnas många fler alternativ.

1 kommentar:

  1. Satsa på Roslagspilen ända till Norrtälje, men bygg den inte som ett pendeltåg. Tänk längre och bygg den som Maglevtåg. Då talar vi restider och inte blir det dyrare heller.

    SvaraRadera