måndag 2 november 2009

Medfinansiering det nya ordet

E 18:s trafikplatser vid Viggbyholm och Roslags Näsby behöver byggas om. I förslaget till länsplan, alltså statens investeringar fram till 2021, finns detta med 2013 – 2019. Så långt är allt ok. Samtidigt har staten lanserat ett nytt begrepp, medfinansiering. Der betyder att kommuner och landsting som har ytterligare önskemål eller vill flytta fram investeringar får vara med och betala.

Leif Gripestam och moderaterna är beredda att satsa 100 mkr av Täbybornas pengar för att få igång arbetet under 2012. Här är 40 mkr ett direkt bidrag till staten och resterande 60 mkr sägs vara anslutningsinvesteringar som inte ligger under statens (Vägverkets) ansvar. Totalt ska hela kostnaden landa på drygt 300 mkr.

Medfinansiering är något nytt. Kommunens invånare ska i vårt fall betala för upprustning av en statlig Europaväg. Folkpartiet förordar en förskottering, kommunen kan om pengarna inte finns förrän kanske 2016 låna 40 mkr till staten.

Viktiga principer och klara gränsdragningar ska upprätthållas. Som jag ser det ska staten sköta statliga vägar oavsett vilken färg det är på regeringen. Detta är också något som alla kommuner i norrort inklusive Leif Gripestam (M) också framhåller i Stockholm Nordosts remissvar till staten.

Kan det finnas något särskilt skäl bakom Leif Gripestams brådska och villiga hållning? Det är naturligtvis viktigt att framkomligheten till Täby Centrum från E 18 blir optimal och att detta inte dröjer. När Täby Centrum har byggts om och ut är det angeläget att det går smidigt att ta sig från bägge avfarterna på E 18 till köpcentret.

Men jag tycker ändå inte att Täbyborna ska betala 40 mkr för att rusta statens vägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar