onsdag 11 november 2009

Dystert besked för oss i Täby och Danderyd

Med sorg i hjärtat har jag fått beskedet att Täby Danderyd Tidning läggs ner. Denna veckas nummer är det sista. Tidningen har på några år etablerat sig som en alert och ambitiös röst i våra två kommuner.

Med flera engagerade och duktiga journalister har tidningen ökat intresset för den lokala politiken och gjort det möjligt för många olika röster att komma till tals.

Ägarna väljer kanske av i deras ögon naturliga skäl att fortsätta utgivningen av Mitt i Täby.
Samtidigt lägger ägarna ner Mitt i Lidingö (till förmån för Lidingö tidning) och Mitt i Vallentuna (till förmån för Vallentunasteget). Kanske skulle en annan väg ha valts i Täby?

Förhoppningsvis kan Mitt i Täby nu få fler reportrar och bättre förutsättningar. Det bästa vore förstås om det på något mirakulöst sätt skulle uppstå en fristående konkurrent.

Det är livsviktigt för kommuner som Danderyd och Täby med fler pressröster. I många betydligt mindre kommuner finns det två och ibland tre olika dagliga tidningar.

Jag vill rikta ett varmt tack fyllt med uppskattning till alla er som under flera år med gott resultat och bra reportage förgyllt tidningsläsandet för oss som gillar att ta del av viktiga händelser i vår vardag och i vår egen kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar