Det är hårda tider för kultur och fritid i Täby. Två filialbibliotek har lagts ned, aktivitetsstödet har sänkts, hyra för barn och ungdomar i kommunens lokaler har införts och höjts, avgifterna till musikskolan har höjts och stödet till kulturföreningarna har minskat rejält.
Den märkliga ambitionen att införa biståndsprövat ekonomiskt stöd till föräldrar med låga inkomster och barn som inte har råd med musikskola och idrottsföreningar har lagts på is då lagstöd saknas.
Nu har också 4,5 tjänster som berör 7 personer varslats om uppsägning. Helt i linje med de nedskärningar som beslutades före sommaren. Proceduren följer den allt vanligare och märkliga ordningen att beslut tas först, sen görs en utredning om hur samma och likvärdiga insatser ska göras med färre anställda. Det är givetvis en omöjlighet.
Trots regeringens 47 extra miljoner till Täby fullföljs planerna. Hos Täbys politiska majoritet betraktas inte kultur och fritid som viktiga kommunala uppgifter. Varslen gäller personal verksam i musikskolan, i biblioteket, på ung fritid och på plan- och lokalbokningen. Vackra formuleringar kan ge sken av att detta kan göras utan större negativa effekter, men den som på nära håll granskar följderna ser att detta på olika sätt kan gå riktigt illa. Om varslen leder till uppsägningar kommer i första hand kommunens barn och ungdomar att drabbas, och bland dem många med funktionshinder. Det kommer helt enkelt att produceras väsentligt färre kultur- och fritidsaktiviteter i Täby.
En större omorganisation ska göras. Omorganisationer som ska gå fort och som orsakas enbart av nedskärningar innebär ofta fortsatta risker. Visst kan förändringar vara motiverade och bemanningen kan inte alltid vara densamma. Men jag ifrågasätter såväl syfte och motiv som analys och tillvägagångssätt. På måndag den 12 oktober får kultur- och fritidsnämndens ledamöter information om omorganisationen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar