Den som vill åka kollektivt från Täby till Arlanda måste åka via Stockholm för att ta Arlanda Express eller flygbussen. Resan tar minst 60 minuter.
Nu finns ett fantastiskt förslag som skulle halvera restiden från Roslags Näsby sett. Företrädare för SL besökte nyligen Täby och berättade om möjligheterna. En idéstudie som i princip är en regelrätt förstudie (utan samråd) visar att det egentligen knappt finns några invändningar mot planerna på en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda.
Från Vallentuna kommun till Arlanda är det bara ca 13 km. De enda problemen utgörs av en del riksintressen i form av fornlämningar. Men SL ser flera olika sträckningar som tänkbara. Luftfartsverket har varit med och realistiska möjligheter till en hållplats mellan terminal 4 och terminal 5 finns. Roslagsbanan skulle sen kunna fortsätta till Märsta för andra tåganslutningar.
Ett av de stora problemen för Arlanda idag är utsläppen från allt fler bilar. Det är taxibilar, flygresenärer, folk som arbetar på Arlanda och många som ska lämna eller hämta med bil. Uppskattningar pekar på ett tänkbart antal resande med Roslagsbanan på över 10 000 per dygn.
Kostnaden kan landa på 2-3 mdr. Om allt skulle gå smidigt är det möjligt med invigning 2017 – 2018. SL:s styrelse behandlar ärendet den 23 mars. Nu finns alla möjligheter till en enkel, framsynt och miljövänlig investering. En investering som i motsats till många andra bygger på något som redan finns och som dessutom ska rustas upp under de kommande åren.
Det är sällan vi ser så klockrena investeringar. Pengarna kan komma från olika håll, t ex från staten, SL och Roslagståg. Om allt annat går som det borde gäller det att skaka fram dem. Och varför inte en bra investering i Stockholms Nordost/Roslagens kollektivtrafik som inte behöver 30 – 40 år eller mer av utredning och osäkerhet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar