fredag 12 februari 2010

Ännu mer betygsförvirring – betyg på lärarna

Betyg är ett ord som bör hanteras med stor varsamhet. Många tror att införandet av betyg, gärna i riktigt många steg och väldigt tidigt, löser alla skolans problem. Det torde inte finnas några bevis för att detta är riktigt.

Nu ska dessutom på sina håll eleverna betygsätta sina lärare. I debatten finns också frågan om lärarnas löneutveckling ska påverkas av elevernas betygsättning. Detta måste ju vara en av de mer befängda idéerna på mycket länge. Men, å andra sidan finns det politiker som på allvar menar att lärarnas löner ska påverkas av de betyg eleverna uppnår. Studiemotiverade elever med bra stöd hemifrån = hög lön för läraren. Kämpa med omotiverade elever = låg lön.
Det är nästan lika vansinnigt.

Ordet betyg är ofta magiskt. Rangordning och urval underlättas av betyg, men blir det relevant och rättvist? Utvärderingar, resultatkontroll och allehanda viktiga bedömningar kan göras utan betyg. Jag har själv i många år använt anonyma utvärderingar av undervisningen och mig själv som lärare i gymnasiet. Oavsett om eleverna var nöjda eller missnöjda var det nyttig information.

Täby kommun har nu infört utvärdering av lärarna på bred front och mer betonat utvärdering än betygsättning. Det är bra. Dessutom berör detta år 6 – 9 i skolan. Tidigare än så ska det inte göras, i varje fall inte på samma sätt. Eleverna får själva t ex bedöma om de:

- uppmuntras att ta ansvar för eget lärande
- tycker att framförda åsikter tas på allvar
- förstår mål och kriterier
- av läraren får den hjälp som behövs
- tycker att läraren behandlar eleverna respektfullt
- tycker att läraren är förberedd inför lektionerna
- tycker att läraren varierar undervisningen

Täbys modell handlar inte om betygsättning av lärare. Utvärderingen är tänkt som hjälp för läraren att utvecklas och förbättra sitt arbete. Till viss del handlar det också om elevinflytande. Men lärarna ska inte rangordnas med några betyg och givetvis ska inte lönen sättas på sådana grunder.

Det är bra att äldre elever får utvärdera lärarna och undervisningen, men ordet betygsättning ska undvikas. Dessutom är det viktigt att detta görs seriöst. Risken för missgrepp och ovidkommande påverkan är påtaglig.

1 kommentar:

  1. Barbara Landt Ifvarsson13 februari 2010 kl. 03:28

    Att sätta betyg kan inte annat än bli subjektivt hur Du än vrider och vänder på den frågan. Betygskriterier finns för alla ämnen som ska betygsättas men den subjektiva inställningen och tolkningen av dem är inte lika hos alla lärare, varför man bör instifta betygskommiteér, i alla olika ämnen så att kunskapens validitet blir belyst från olika perspektiv och människor.

    Att elever ska betygsätta läraren är helt befängt och kränkande mot den vuxna människan.
    däremot att ha skriftliga utvärderingar från eleverna med frågor som är sammanställda av elever och lärare tillsammans skulle ge en bild av vad enskilda lärare gör bra, kan utvecklas och spridas till fler lärare. Där skulle också klart framgå vad och varför elever är missnöjda, med en viss insats och lärare. Att lönesättande rektor ska lönesätta lärare i samråd med elever är mycket kränkande mot individen.

    SvaraRadera