tisdag 15 november 2011

Om hemtjänsten i Täby

Kommunens hemtjänst svarar 2011 för ca 18 procent av det totala behovet. 29 olika företag står för resten. Andel hemtjänst i egen regi har stadigt minskat under en följd av år. Utgångspunkten har varit och är att olika aktörer ska ha lika villkor. Ersättningen (peng) ges i tre kategorier: omsorg och service, enbart ledsagning och avlösning samt enbart service. Kommunens biståndsbedömning avgör vilka insatser den äldre är berättigad till och därefter väljer personen vem som ska utföra tjänsten. Det går fort och är lätt att byta leverantör.

Ingenting talar för att det finns någon påtaglig skillnad mellan äldre som anlitar privat hemtjänst och äldre som anlitar kommunens. Om någon aktör inte kan tillgodose önskemål beror det oftast på tillfälligheter, personalbrist eller schemaproblem vare sig det är kommunen eller någon annan. Det finns inte något som tyder på att privat hemtjänst skulle vara bättre än den kommunala eller tvärtom. Det beror som vanligt på hur ledning och personal fungerar.

Alla som erbjuder hemtjänst ersätts lika för utförda och redovisade timmar.


Stadigt underskott i kommunens hemtjänst
Under en lång tid av år har kommunens hemtjänst redovisat underskott. För år 2011 kan det röra sig om 5-7 mkr. Pengar från andra områden inom socialnämndens verksamheter har skjutits till. I längden är detta inte hållbart. Det är varken rimligt eller lämpligt (och kanske olagligt) att betala högre ersättning till bara en aktör av 30 utan särskilda skäl. Skattebetalarna måste fråga sig varför många extra miljoner kan gå till en aktör när i stort sett samma tjänster kan fås från 29 andra.

Gjorda analyser och jämförelserFörst under 2011 har noggranna analyser gjorts och en mängd åtgärder har vidtagits. Analyserna visar att ersättningsnivåerna i Täby ligger relativt lågt men högre än t ex Danderyd, Lidingö, Stockholm och i jämnhöjd med Sollentuna och Solna. Även om ersättningsnivåerna ger förhållandevis lika villkor finns det andra faktorer som ger skilda ekonomiska förutsättningar. Kollektivavtal, rätt till heltid (med självvalda arbetstider), kommunala regelverk och krav på formell utbildning kan vara sådana faktorer.

• Kommunens personal har kortare arbetstid per vecka
• Kommunens personal har högre löner
• Övertalighet och personalfrågor hanteras på olika sätt

Genomsnittslönen för en undersköterska (23 000 kr) och för ett vårdbiträde (22 100 kr) i Täby är högre än i andra jämförbara kommuner i länet. Kommunen är bunden av kommunallagen med lokaliseringsprincip och förbud mot affärsverksamhet. En enskild leverantör kan få ägartillskott, ha stordriftsfördelar och kan erbjuda tilläggstjänster.

Vidtagna åtgärder är i nuläget otillräckliga
Självklart borde större ansträngningar ha gjorts för flera år sedan. Nu, 2011, är det väl sent. Antalet årsarbetare har minskat från 73 till 66, en halvtid som utvecklingsledare har avvecklats, antalet chefer per anställd kan inte bli lägre, antalet samordnare har minskat från 4 till 3 och två arbetsgrupper har slagits ihop. Återstående åtgärder som nämnts är förändring av arbetstiden och avveckling av två bilar. Även om (vilket är högst osannolikt) personalorganisationen skulle acceptera fler arbetstimmar per vecka utan lönepåslag förväntas ett underskott på flera miljoner 2012.

SLUTSATSER
Den borgerliga majoriteten i Täby har tvingats besluta att lägga ned kommunens hemtjänst. Detta ska inte medföra försämrad kvalitet eller lägre tillgänglighet. Samtidigt måste kontroll och uppföljning av alla aktörer i Täby skärpas. Vi måste veta att skattepengar används rätt och att det finns bra hemtjänst i Täby för alla som behöver.

Beslutet ger två negativa effekter. De som valt kommunens hemtjänst tvingas välja någon annan och om någon av något skäl framöver föredrar kommunal hemtjänst blir valfriheten för vederbörande inte fullständig. Dessutom finns det bland kommunens anställda säkert trogen personal som inte med automatik får nytt jobb hos de företag som får nya uppdrag. Övertalig personal hanteras enligt gängse regler och rutiner. Särskilda insatser kommer att behövas.

Men det är inte möjligt att permanent ge en aktör av många mer pengar än andra. Den som motsätter sig beslutet måste antingen;

a) redovisa ytterligare trovärdiga åtgärder som skulle få kommunens hemtjänst i ekonomisk balans utöver de som chefer och personal gjort och föreslagit eller

b) förespråka att pengen höjs så mycket för alla att kommunens hemtjänst klarar sig och därmed föreslå och finansiera en kostnadsökning på 20 – 30 mkr.

Det är enkelt att tycka att kommunen borde ha egen hemtjänst och det är lika lätt att göra politik av ett svårt beslut. Men det är betydligt svårare att i det faktiska dagsläget tala om hur kommunen skulle kunna behålla hemtjänst i egen regi.

18 kommentarer:

  1. Höj pengen så att den läggs på en nivå som betalar för lönerna i kommunal hemtjänst. Då kan även privata höja sina anstääldas löner. För 23000kr i månaden är väl inte någon hög lön jämfört med andra manligt dominerade yrken med samma utbildning och ansvar.
    Annars är ju beslutet rent kvinnodiskriminerande att lägga ner den kommunala hemtjänsten. Ni talar ju själva om att skärpa kampen mot kvinnodiskriminering och höja statusen på kvinnodominerade yrken
    Rättfärdiga inte diskriminering och brist på medmänsklighet med att det kanske till och med skulle vara olagligt och utan skäl att höja pengen. Ni vet mycket väl varför och det handlar om att kvinnors arbete av tradition är mindre värderat än manliga.
    Skälet varför man skall höja pengen handlar om att värdera kvinnors arbete högre
    Men nu ser ni ner på oss som att vi är mindre värda

    SvaraRadera
  2. Rättelse i mitt inlägg.
    Det ska stå skärpa kampen mot lönediskriminering

    SvaraRadera
  3. Du skriver att du är humanist Mats.
    Visa för oss kvinnor och alla gamla i kommunen att du är det den 28 nov.
    Annars får du väl hålla nere våra löner och till och med sänka dom för dom som jobbar i kommunen idag.
    Samt ta bort personalen för dom gamla med kommunal hemtjänst och skapa otrygghet

    SvaraRadera
  4. Svårt beslut och mycket trist situation.Underskotten har vuxit under flera år samtidigt som andelen kommunal hemtjänst sjunkit till ca 18 procent.

    Kan någon visa att Täbys äldre blir utan eller får sämre hemtjänst utan kommunens verksamhet?

    Lätt att säga att pengen ska höjas så alla får bättre lön - men det finns inte 30 - 40 miljoner över och vem vet hur de pengarna skulle användas i företagsvärlden?

    Jag vet att många kvinnor arbetar och gör ett bra jobb i hemtjänsten och jag tycker förstås inte att 23 000 kr i månaden är en särskilt hög lön.

    Det är lätt och förståeligt att både känna och tycka en hel massa, men vad som faktiskt kan göras för att klara ekonomin är svårare att redovisa.

    SvaraRadera
  5. Den privata hemtjänsten är inte sämre eller bättre. Det är riktigt som du skriver att det beror på ledning o personal
    Det handlar om att det tar tid att bygga upp en närhet och trygghet för att få hjälpa gamla i deras hem. Nu tar man bort den tryggheten som byggts upp under lång tid och skapar en otrygghet hos utsatta gamla och sjuka

    SvaraRadera
  6. Pengar finns det om motivationen finns och om vårt arbete värderats på samma sätt som mer manliga yrken. Angående hur pengarna skulle används i företagsvärlden så gäller väl det även med dagens nivåer av pengen.
    Men jag är lite kluven för jag tror att de flesta privata är seriösa och skulle använda pengarna till det som de är menade till.

    SvaraRadera
  7. Det handlar om att omfördela pengar så att kvinnodominerade arbeten får mer värdiga löner.
    Eller hemska tanke kompletterat med en skattehöjning
    Det handlar om motivering och värderingar som sagt. Det gäller min och din lön.
    Frågan är vem som gör den värderingen

    SvaraRadera
  8. Kvinnors arbete har en tradition av sämre värdering och kvinnor utför detta arbete oavsett betalning pga samvetet och ett långvarigt förtryck som skapar dålig självkänsla.
    Vi tror idag att vi är jämlika men det är felaktigt då vi omedvetet har kvar dessa värderingar både kvinnor och män.
    Det handlar om att bli medveten och agera.
    Det är lätt att tycka en massa och säga att man ska kämpa mot lönediskriminering höja status på kvinnodominerade yrken men att säga vad som faktiskt kan göras för att klara av denna diskriminering i handling är svårare att redovisa

    SvaraRadera
  9. Hemtjänst innebär att man får hjälp med saker som innebär att man får ge efter på sin integritet. Man kan behöva hjälp med sin personliga hygien, dusch, påklädning, avklädning, att komma upp ur sängen på morgonen och gå och lägga sig, gå på toaletten och torka sig, hjälp med att äta och att bara släppa in någon i sitt eget hem.
    Det här är saker som vi normalt gör för oss själva eller tillsammans med någon vi står mycket nära. Vi vill inte att någon utomstående kommer och hjälper oss med sådana intima saker.
    Vi har en integritet.
    När man blir gammal och sjuk så kommer man i en situation där man blir tvungen att ta emot hjälp för klara av dessa intima saker.
    Med tiden bygger man upp ett förhållande med förtroende och närhet till den som kommer för att hjälpa till med dessa saker och även anhöriga känner den tryggheten och förtroendet.
    Nu har ni politiker istället skapat en rädsla och otrygghet och denna förändring kommer dramatiskt att förändra dessa personers vardag då de kommer att förlora personer som man har byggt upp detta förtroende för och vi blir ersatta med främmande personer
    Vi som jobbar med det ser det nu varje dag och man känner att man sviker dessa utsatta människor fast eg är det ju ni politiker som gör det
    Som humanist förstår du mig säkert och det är viktigt och av stor betydelse

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att det är svårt att förlora sitt arbete och söka ett nytt eller finna andra lösningar. Det är så klart också negativt för de äldre i Täby som valt kommunens hemtjänst och som vill fortsätta med det.

    Men det finns fortfarande inga svar på de tre avgörande frågorna.

    1. Blir det generellt sett sämre hemtjänst framöver i Täby utan kommunens verksamhet?

    2. Kan någon redovisa ytterligare åtgärder för att råda bot på underskottet som i år beräknas bli över 7 miljoner kronor?

    3. För att skjuta till pengar behövs det ca 30 - 40 mkr som inte finns idag. Är det någon som förespråkar det?

    Inte ens Socialdemokraterna levererar några lösningar eller mer pengar i sitt budgetalternativ för 2012. Men det går ju tydligen bra att bedriva opinion bara genom att vara emot något.

    SvaraRadera
  11. Arbete finns det nog men man får sänka sina löner generellt, därav den värde diskrimineringen av vårt arbete som är kvinnodominerat

    1. Ja, för de som har kommunal hemtjänst idag blir det sämre för lång tid och det tar tid att reparera förtroendet och tryggheten

    2. För hemtjänsten är underskottet 2.6 miljoner enligt chefer i år. Är 7 miljoner hela soc omsorg eller, jag förstår inte?
    Först skriver du mellan 5-7 mkr och nu över 7 mkr, vad stämmer, vet du eller gissar du?
    Sen borde man invänta resultat av de åtgärder som gjorts

    3. Först säger du 20-30mkr sen 30-40mkr
    Tror säkert att framförallt kvinnor och gamla med anhöriga i kommunen skulle förespråka den kostnaden för värdiga, rättvisa löner och en trygg omsorg.
    Alltså fler än hälften av befolkningen i kommunen. Pengarna finns ju för skatteintäkterna ligger på 3 miljarder, det handlar om hur man fördelar pengarna och vad man värderar

    SvaraRadera
  12. Vad socialdemokraterna tycker spelar ingen roll det är vad folkpartiet tycker och framförallt vad dom gör som har betydelse
    Men man kanske skulle byta parti för det här kommer man inte att glömmas bort på lång tid
    Varför gör ni som andra tycker?
    Jag vet att ni har bra värderingar, gör någonting konstruktivt ist för det här destruktiva som drabbar redan svaga människor

    SvaraRadera
  13. Sant, fast miljöpartiet blir nog för mig

    SvaraRadera
  14. Visa oss att du är en man Mats som kämpar för oss kvinnor. Är du tillräckligt modig för det? Bryr du dig?

    SvaraRadera
  15. Jag uppskattar verkligen att Mats Hasselgren redovisat bakgrunden till beslutet. Även om jag instinktivt reagerar mot att kommunen, liksom tidigare i huvudsak skett med förskolan, avvecklar verksamhet i egenregi måste jag ta till mig ekonomiska fakta. Det faktum att kommunen tycks ha högre "over-head-kostnader" kan vara värt att grubbla på. Men en del av dessa kostnader kommer rimligen att finnas kvar, eftersom kommunen fortfarande har det övergripande ansvaret för att verksamheten fungerar på avsett sätt. En del erfarenheter tyder dessvärre på att ett växande antal privata aktörer också innebär att en del mindre seriösa söker sig till en marknad där man hoppas tjäna snabba pengar. Hur agerar kommunen för att säkerställa kvaliteten hos dem som tar över?

    SvaraRadera
  16. Hej,
    jag har inget problem med att 100% av hemtjänsten blir privatiserad. Vad som är intressant är givetvis att kvaliteten följs upp på ett bra sätt och att avtalsvillkoren är sådana att aktörer som inte sköter sig kan bytas ut med kort varsel. Det som också är intressant att notera är att insatserna per person i Täby kostar cirka 400000kr per år medan kostnaderna för motsvarande tjänst i Danderyd är cirka 48000kr per år. De äldre i Täby är långt mindre nöjda med den vård som ges än genomsnittet medans det för Danderydsborna är precis tvärt om. Allt detta enligt SKL. Vad tänker ni göra för att få nöjdare hemtjänstkunder i Täby?
    Vänliga hälsningar
    Clas Engström clas.engstrom@glocalnet.net

    SvaraRadera
  17. Blev en nolla för mycket i första sifferangivelsen. Ska givetvis vara 40 000kr per år.
    Samlas mätdata in för att säkerställa att varje vårdtagare får den tid per månad som biståndshandläggare fastställt?
    Vänliga hälsningar
    Clas Engström

    SvaraRadera
  18. Jag ska försöka samla ihop svar på och kommentarer till de senare inläggen om hemtjänsten.

    Det är fullt möjligt att det fattade beslutet kan skapa oro för äldre med kommunal hemtjänst. Det gäller särskilt om det handlar om en längre relation som den äldre är nöjd med. Men det är vanskligt att tvärsäkert påstå att det blir sämre. Vi vet att det finns många som är både nöjda och missnöjda med hemtjänsten, och ingen påtaglig skillnad syns mellan kommunal och privat i Täby. Det tar ca en vecka att byta till en annan hemtjänstaktör.

    Det är för tidigt att säga på kronan hur stort underskottet blir i år. Färsk uppgift anger drygt 6 mkr. Kommunens andel är 18 – 20 procent och om det räcker med 6 mkr för att klara ca 20 procent av den totala hemtjänsten krävs det ca 30 mkr i höjd ersättning, kanske mer. Hoppas att du förstår att det är omöjligt att ge dagsfärska och korrekta uppgifter.

    Det är lätt att säga att pengarna finns. En lärare, en familj med barn i förskola eller någon som väntar på att biblioteket i Gribbylund ska öppna igen tycker inte att pengarna ska tas från skolan, förskolan eller kulturen. Politik är svåra prioriteringar och jag har full förståelse för att många tycker att mer pengar ska tillföras just det område där de själva är verksamma eller till något man är beroende av i den aktuella perioden i livet.

    Det är så klart inte avgörande vad S eller MP (som vill behålla kommunens hemtjänst) tycker, men det är intressant att notera att S inte tillför några pengar i sin budget och att MP tillför pengar 2012 bara till kommunens hemtjänst (och detta i en budget som saknar över 100 mkr i finansiering) och inte till några andra.

    Att en avveckling av kommunens hemtjänst skulle vara ett slag mot kvinnor i kvinnodominerade yrken är ett märkligt argument. De privata aktörerna som ska täcka behovet domineras inte av män.

    Tror inte att högre OH-kostnader är ett större skäl till kommunens ekonomiska problem. De privata har också datasystem, personaladministration och lönehantering mm. Det som föreligger är ett systemfel där det är lika ersättning men under olika villkor. Kommunen följer kommunallagen och har avtal som ger högre löner, lägre arbetstid, självvalda heltider och mindre flexibilitet. Det som skiljer är faktorer som kommunen inte kan förändra nämnvärt, i varje fall inte på några års sikt.

    Socialnämnden beslöt nyligen att noga utreda hur kvalitet, tillgänglighet och rättssäkerhet på bästa sätt kan säkerställas framöver. Inte för att något har hänt eller att något är fel, men för att vi ska kunna vara säkra på att framtidens hemtjänst i Täby är så bra som möjligt. Frågan om hur meddelarfrihet/skydd för personal i företag som vänder sig till äldre i Täby ska införas kommer också att utredas och tillsynsenheten ska skärpas. Bättre avtal och tydligare krav är andra viktiga frågor.

    Det tar ungefär en vecka att byta hemtjänstleverantör i Täby.

    Det finns olika system för att ta reda på om anslagen tidsrymd används fullt ut. Jag ska ta reda på mer om det. Mätningar och nyckeltal pekar i olika riktningar. Lönerna i Täbys egen hemtjänst ligger väsentligt högre än i Danderyds, att kostnaden totalt är lägre i Täby beror nog på att över 80 procent av hemtjänsten i Täby sköts av privata aktörer. Osäker på om det är möjligt att säga att hemtjänsten Danderyd är bättre eller sämre än den i Täby.

    Mvh Mats

    SvaraRadera