tisdag 11 oktober 2011

Bättre kollektivtrafik - förläng tunnelbanan

Ska köerna på E18 bli ännu värre? Alla talar idag om regional och hållbar utveckling. Men hur ska tusentals nya Täbybor kunna ta sig till Stockholm i framtiden? Ny och spårbunden kollektivtrafik med ett direkt regionalt samband är ett måste.

Täby planerar i likhet med övriga kommuner i Nordost-sektorn en kraftig befolkningstillväxt. Redan idag är situationen ohållbar och andelen som reser kollektivt är lägst i länet. Stockholms län är en regional arbetsmarknad, vilket är en stor fördel. Hittills har arbetspendling fungerat hyfsat med hjälp av tåg, bil och buss. I framtiden blir det omöjligt att åka bil i samma utsträckning som hittills och svårare att åka buss. Tre olika alternativ för spårtrafik har länge diskuterats.

Att Roslagsbanan rustas och förlängs till Arlanda är utmärkt, men det kommer inte att räcka. Roslagsbanans problem utgörs av byte med gångavstånd och trängsel vid Östra Station, växande bullerproblem och en mängd svåra plankorsningar som skapar barriäreffekter. Pendeltågsalternativet från Solna till Täby är svagt, inte minst på grund av spårträngsel (Solna – Älvsjö) och höga kostnader.

En förlängning av tunnelbanans röda linje till Täby är sannolikt det bästa alternativet. I ett senare skede kan en gren av den gröna linjen avlasta röda linjen och från Danderyd gå över Solna via Karolinska och Hagastaden till Odenplan.
På så sätt skulle trafikförsörjningen från och till nya Karolinska och Hagastaden lösas samtidigt som grunden läggs för framtidens kollektivtrafik till Stockholm Nordost.

En slutstation för tunnelbanan i Arninge med infartsparkering och omstigning till Roslagsbana och bussar skulle ge stora fördelar. Resande från Åkerberga, Vaxholm och Norrtälje skulle kunna byta till tunnelbanan i Arninge.

Men landstinget (SL) och Stockholms stad ska i stället satsa på spårvagnar. Med spårvagnstrafik från Odenplan till Karolinska (på Karlbergsvägen och Torsgatan) täcks i bästa fall 20 procent av resandebehovet. Om landstinget beslutar om spårvagn till Karolinska faller alternativet med tunnelbana via Solna till Danderyd och Täby.
Innerstaden ska få 6-7 nya spårvagnslinjer och 125 spårvagnar. Planerna är varken kostnadsberäknade eller finansierade, men bedömningar landar på 30 – 40 miljarder. Beslut ska fattas i början av 2012.

Om besluten tas kommer varje kommande krona till kollektivtrafik under lång tid framåt att vara intecknad. Pengar som ännu inte är avsatta. Då kommer inga alternativ för Täby och Stockholm Nordost överhuvudtaget att behöva utredas.
Det blir Roslagsbana, bussar och ännu mer biltrafik. Och det är ett orimligt framtidsscenario. Täby och kommunerna i nordost behöver både Roslagsbana och tunnelbana.

1 kommentar:

  1. Är inte kruxet att Täbys moderater redan utlovat en expansion som inte är "trafikfinansierad" till regionen?

    Instämmer f.ö till fullo att tunnelbana till Arninge är det enda rimliga alternativet.

    Att växla av Norrtälje- och Vaxholmsbussar samt mer svårspårad "diversebiltrafik" känns ganska givet.

    Huvudproblemet är väl att tärningen redan är kastad av M som skulle visa framfötterna i Täbys vilja att "utveckla regionen"?

    Galoppfältsexpansionen, Roslags Näsbyexpansionen, i andan "halva Täby grönt" (trots att MER än halva Täby grönt skulle vinna i en folkomröstning i kommunen närsom på dygnet) osv redan är klubbade.

    "Fler kompisar" på E18 eller "nära tätt intill" på smalspårsjärnvägen in mot staden i överfulla tåg i rusningstid är vad som väntar...

    Mats.

    Kämpa hårt för T-bana, det är det enda alternativet som av kapacitetsskäl och tillförlitlighetsskäl (som tyvärr sällan mäts i sammhällsekonomiska kalkyer fullt ut) kan få resande att ställa bilen.

    Blir ärligt talat förvånad att Wennerholm efter år av uppenbart helt eftersatt kollektivtrafiksutbyggnad till NÖ området, sannolikt historiskt beroende på ngn slags politisk hämnd från tidigare vänsterstyren, inte prioriterar området mer utan istället talar om finputsning av trafikområden som redan fungerar relativt väl.

    Detta inte minst med tanke på att NÖ områdets huvudflöden skall bäras av en infrastruktur som lades för mer än 100 år sedan....

    SvaraRadera